2 oktober 2017

Hälsosam lunch och proteinrikt kvällsmål




Hälsosam lunch och proteinrikt kvällsmål

Jag älskar pasta, i alla former. Och visst behöver man också kolhydrater, som tur är, i alla fall om man tränar. Jag har alltid älskat att äta ordentlig mat och söka recept på sådana. Den här gången blev pastan inspirerad av Alexander och Hanna Gullichsens avocadopasta men en variant med mindre mängd pasta och avocado och mera protein. 

LUNCH
Pasta:
Koka pasta enligt anvisningar. (35g okokt pasta för min del)

Kyckling (100g för min del):
Krydda båda sidorna på kycklingfiléerna med salt, peppar, paprikapulver och limesaft. Stek dem tills de är färdiga och skär upp dem i mindre bitar.

Skär en tomat i bitar
Skär en halv avocado i bitar
Hacka lite vitlök
Hacka lite chili alt. lite chiliflakes
spenat

Blanda allt... mums


Kycklingpasta med spenat


PROTEINRIKT KVÄLLSMÅL

Omelettmuffins med sallad

Blanda 1 ägg och 2 äggvitor, skinkbitar och skuren vårlök samt salt och peppar och chiliflakes. Häll i två små ugnsformer och grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter (kollade inte på klockan så noggrant). + Sallad, gurka och tomat. 

Gott med hemlagad te till... Varmt vatten med ingefära och citron.


Omelettmuffins med sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hundra vägar

Förra sommaren (2017) uppträdde Cilla och jag på Nordiska Visfesten i Hangö med bland annat den här låten... Hundra Vägar. Den skrev ...