17 april 2017

Påskpyssel av sodadeg




Ännu lite mera påskpyssel... Det har blivit en del trolldeg i mitt pysslande och tyckte nu det var dags att försöka på någon annan deg. Det blev sodadeg som blev till påskägg.

Hittade receptet här:

Jag halverade receptet och när jag inte hade äggformar tryckte jag istället ihop tomma ljusbehållare för att få äggformen. 

                                                          0,5 dl majsstärkelse
                                                             1 dl soda
                                                   ca 0,62 dl vatten

Blanda majsstärkelsen, sodan och vattnet i en kastrull. Låt sjuda tills det blivit en degklump. Lägg degklumpen i en annan skål och täck över med en fuktig handduk. Låt svalna. Kavla sedan ut degen och tryck ut de figurer som du vill ha. Låt stelna över natten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hundra vägar

Förra sommaren (2017) uppträdde Cilla och jag på Nordiska Visfesten i Hangö med bland annat den här låten... Hundra Vägar. Den skrev ...