4 april 2017

Naturligt färgade ägg



Eftersom jag tycker om att äta ägg på morgonen, passade jag på att blåsa ur äggen i stället för att söndra dem. Det var dessutom riktigt enkelt att blåsa, trodde det skulle vara krångligt. Efter att jag samlat ihop några ägg var det bara att blanda och koka upp vatten, en nypa salt, lite vittvinsvinäger och sedan färgen, som var blåbär och gurkmeja. Efter att det kokat upp la jag i äggen. De blev blå av blåbären (ca 1 dl), gula av gurkmejan (ca 1 msk) och gröna av att blanda all gurkmeja-blandning med lite blåbärsblandning. Barnen fascinerades i alla fall av att den konstiga rödfärgen kunde göra äggen gröna. :)



Naturligt färgade ägg (blåbär, gurkmeja och en blandning av båda)

Färgen till de gröna äggen.
Pojkarna hjälper till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hundra vägar

Förra sommaren (2017) uppträdde Cilla och jag på Nordiska Visfesten i Hangö med bland annat den här låten... Hundra Vägar. Den skrev ...