23 april 2017

Lime posset - god och enkel efterrätt


LIME POSSET

Tog fram pirkka-tidningen här om dagen och bläddrade lite. På en sida kunde man läsa om citrusfrukter och  lite vad man kan göra med dem. Vid limen stod det att man kunde göra en lime posset... Hade aldrig hört talas om det så jag googlade. En brittisk efterrätt... lite som pannacotta men utan gelatin. Konsisten på efterrätten får man tack vare syran i limen. Helt underbar efterrätt och dessutom enkel... och jag gillar orden gott och enkelt.


Receptet hittade jag här men jag la dessutom lite limeskal i.


2 dl vispgrädde
3/4 dl socker
1/2 dl limesaft (för mig blev det 2 lime)
1 tsk vaniljsocker

Häll vispgrädden och sockret i en liten kastrull. Koka i 3 minuter under ständig omrörning.

Ta bort kastrullen från plattan. Häll ca 1 msk av "gräddblandningen" i limesaften. Häll sedan limesaften i en tunn stråle ned i resten av gräddblandningen, under omrörning. Blanda i vaniljsockret.

Häll upp i 4 skålar. Låt stelna 3 timmar i kylskåpet eller över natten.
(jag skulle dock säga 3 skålar, man vill ju inte verka vara snål när det gäller efterrätter)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hundra vägar

Förra sommaren (2017) uppträdde Cilla och jag på Nordiska Visfesten i Hangö med bland annat den här låten... Hundra Vägar. Den skrev ...